סירקוזה לפני 9 שנים

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

איטליה. סיציליה. סירקוזה. פעם עיר-מדינה. היום עיר במדינה. ואפילו איננה העיר הראשה של האי. קודמות לה במדרג פאלרמו וקטניה. כך או אחרת, על האי ועל העיר ניתן לקרוא במרשתת ובמקומות אחרים. כך שאין לי עבורכם, הקוראים, חידושים מסעירים של ממש.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

מחזיק בידי פתק. עשוי קלף. אתמול מסר לי אותו השליח. ארכימדס כתב כי הוא דוחה את הפגישה שלנו, שתוכננה לבוקרו של יום זה, אל ערבו. יען כי טרם סיים את הניסוי והוא, ארכימדס, הבטיח שעוד היום יעמיד את המצאתו החדשה לרשות השליט. הנה כי כן דבר המעשה:

"יום אחד ארכימדס ישב באמבט / (הישיש החביב… הוא רבץ שם בלי-סוף) / והרהר בין השאר, בערכו הנכבד / של הכלי הנפלא / שקוראים לו מנוף.

ורגשו השכנים בפרוזדור כקלחת / וחכו לתורם ורגזו: 'וי, וי! / כאשר ארכימדס נכנס למקלחת / זו בכיה לדורות… יש לו פנאי'.

'כן… רק פעם אחת (זכרונה לברכה!) / בחקרו את משקל הגופים-במים, / הוא הקדים ויצא, ונפשנו פרחה / בקראו "אוריקה!"… ותהיה הרוחה… / וגם אז זה נמשך כשעתיים'…

כך רגנו השכנים הגדול ועד קט – / עד יצא ארכימדס מתוך האמבט.

הוא יצא ופסק: 'המנוף… – כלי נושן – / איתנים בו רודמים! הכובשו – הוא / ימלןך בו! / תנו לי רק, יקירי, נקודה למשען, / ותבל ומלואה אהפוך בו!…'"

מקור: נתן אלתרמן (תשי"ב), "נקודת ארכימדס", בתוך: הטור השביעי, עם עובד, ע' 130-129.

והבטחות הרי צריך לקיים… או לא להבטיח ואז אתה פטור מעונשו של זה…

ועוד כתב באותו הקלף כי אנצל את חלון הזמן שנוצר יש מאין ואסייר בתיאטרון שאין שני לו לחופי הים התיכון. ועל זאת הוסיף שאתור אחר מקום חנייה בעיר החדשה, העליונה, המודרנית, משום שאם אעבור את שני הגשרים, המפרידים בין ישן וחדש, אין סיכוי כי אמצא מקום חנייה בעיר הישנה, העתיקה. ואין לעובדה שאני מחזיק מפתחות של פיאט 500 כל קשר למציאות החנייה. מה שנקרא בלשוננו ח"ז.

"על-גבי מפות מסוימת ניתן למצוא לצידי הערים והנמלים תיאטרונים עתיקים: בנויים בחצי-גורן, שעונים על צלע הר, חצובים בסלע, ספסלי האבן שלהם מתנשאים מעל הבמה. הם קיימים לאורך החופים ובפנים הארץ. היוונים היו כנראה הראשונים שבנו תיאטרונים, והרומאים הלכו בעקבותיהם. את התיאטרונים מציינים סימנים מיוחדים בקרטוגרפיה של הים התיכון.

רק לעיתים נדירות ממוקמים התיאטרונים במרכז העיר, לא כל שכן במרכז ערי-נמל: הם מהווים מרכזים בזכות עצמם בכל מקום שבו הם ממוקמים. התיאטרון של דיוניסוס היה במקור בביצות, בפרברי אתונה. התיאטרון המרוחק של סירקוזה, החצוב כמקשה אחת בתוך סלע אדיר, עלה לעיתים בחשיבותו על זה של אתונה: אחדים ממחזותיו של אַיְסְכִילוֺס הוצגו לראשונה בסיציליה."

מקור: פרדרג מטייביץ' (2001), הפלגה ים-תיכונית, מצרפתית: עדינה קפלן, אוניברסיטת תל-אביב, ע' 179-178.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

למותר לציין כי העיר המודרנית בלעה את התיאטרון וכיום הוא מצוי בין לבין. בין חדש לישן. בין המודרנית לבין העתיקה. מהכא להתם, דהיינו מפה לשם, תרנו אחר מקום חנייה. מצאנו רחבת עפר נטולת צל. מן השלטים לא הצלחתי להשכיל באם החנייה בתשלום או שמא חינם. ויתרה מכך, אנו מתעתדים להשאיר כאן את המכונית למשך שעות. עד שנרד ונגיע אל קצה העיר הישנה ובחזרה. ונרצה לעבור ולבקר את נקודות הציון שבין לבין. ולכן רוצים ראש שקט בעניין החנייה.

עודי תוהה ומכונית נעצרה לידי. הנהג יצא. שאלתי אותו למידת חוקיות החנייה. הלה משך בכתפיו. הסתבר כי אף הוא תייר. "יקרה מה שיקרה" כה אמר. "זה כל הכיף." הוסיף. והתחיל לרדת. הפנמנו. וכך התחלנו בהרפתקתנו היומית… אגב, בסופו של יום לא קיבלנו קנס על חנייה לא-חוקית… וארכימדס? הסופה שפרצה לפתע אחר-הצהרים, שבה נפתחו ארובות השמיים ונרטבנו עד לשד עצמותינו, טרפה את הקלפים והמפגש לא יצא אל הפועל… וחבל!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

עומדים אנו מול הבמה. הנה כאן, לפני 2,500 ש', קחו ימינה ושמאלה, פחות או יותר, כמה מאות של שנים, הוצגו מחזות מעל במה זאת. והקהל – או שמחה כף או שמחה והשליך עגבניות…

והרי לכם רשימה חלקית, שנבחרה באקראי, של מחזאים ומחזותיהם: אריסטופאנס (ליסיסטרטה, חג הנשים, מהפכת הנשים, פלוטוס, הצפרדעים, השלום, הצרעות), אייסכילוס (אגממנון, הפרסים, פרומותאוס הכבול, נוטות החסד), אורפידס (אלקטרה, איון, אורטס, מדיאה, נשות טרויה), סופוקלס (איאס, אנטיגונה), מנאנדרוס (הנרגן) ועוד רבים וטובים של כותבים ויצירות שלא הזכרנו ברשימה זאת שכן קצרה היריעה הנוכחית מלהכיל. ונותיר לאהרן שבתאי את מלאכת התרגום של מיטב הקלסיקה היוונית של אז לעברית של היום שבה הוא עוסק במשך שלושים השנה האחרונות…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

צילומים: משה הרפז (ספטמבר 2007). כל הזכויות שמורות.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: