יער בוצ'ינה. זבליטובסקה גורה. בורות ההרג.

טרנוב (Tarnow), הינה עיר הסמוכה לקרקוב. פעם התקיימה כאן קהילה יהודית גדולה. כ- 25 אלף יהודים מכלל כ-55 אלף מתושבי העיר. דבר לא השתייר בשלמותו. בקושי עדויות לימים שעברו. בית כנסת הרוס ושרידי בית עלמין במרכז העיר. יש המתעכבים לראות את השרידים הללו אך אנו חלפנו ביעף. בפאתי העיר מצוי פארק. אזור לשימושי פנאי ונופש. שלט. סוגי ציפורים, בעלי-חיים. טבע. או-טו-טו בנייני המגורים של הפרברים פולשים לתוכו. תהליך מוכר וגלובלי. העיור הולך ומתפשט. יער. מסלולים להליכה וגם לדיווש. שבילים. פלג זורם. ובתוך כל הפסטורליה הזאת, השקט והשלווה, ציוץ הציפורים וזמזום היתושים (הם היו גדולים ומחוצפים) – בורות ההריגה.







סיפור מזעזע ועם זאת אופייני לתהליכי הרצח שהתחוללו. הפרטים ידועים ורשומים בספרי ההיסטוריה. יבשים ועובדתיים. הגרמנים קבעו מועד להשמדת יהודי גטו טרנוב ובהזדמנות זאת שאלו את עצמם מדוע לא לחסל גם את האינטליגנציה המקומית, הפולנית. תחילה העסיקו הגרמנים "קבוצת עבודה" של כ- 40 פולנים בהכנת התשתית הפיזית – כריית בורות ביער הסמוך לעיר. אז הוא היה מרוחק דיו ומבודד. שלא ישמעו את היריות. שלא יראו את הרצח. שלא יהיו עדים. בשלוש לפנות בוקר ב-11 יוני 1942 החלה ההשמדה. היהודים (וגם הפולנים) שרוכזו ברינק, כיכר העיר, רחבת השוק, הועברו להשמדה ביער. 50 איש במשאית. סבב למשאית – חצי שעה. שיטת הסרט הנע. פורדיזם. מול הנרצחים הוצבו הרוצחים. כיתה צבאית. עשרה חיילים. ירו. רצחו. טבחו. השמידו. שלוש שעות למשמרת. בסופו של יום – הושמדו עשרת אלפים איש. שמונת אלפים יהודים ואלפיים פולנים. גם ברינק טבחו הגרמנים. אומרים כי ערימת הגוויות שנערמו התנשאה לגובה של שלושה מטרים. על הגוויות פזרו כלור וכיסו בעפר. שכבה דקה של עפר – עשרים ס"מ. יעילות. לא להשקיע בכיסוי התועבה מעבר למינימום שנדרש. היעילות החסכונית היא שחשפה את שנטמן באדמה. הגשם שטף את השכבה הדקה. נחשפו הגוויות. העצמות התגלו. המקומיים סימנו במקלות עץ את מיקום הבורות. לאחר המלחמה הוקם במקום אתר הנצחה. אנדרטה, גל-עד, שבילים מרוצפים ובורות. 7 בורות. 3 ליהודים. 3 לפולנים. 1 לגורל משותף.


ת: כשהגענו למקום ראינו אנשים ערומים, מופשטים. עדיין חשבנו שאלה רק עינויים. רציתי בכל זאת לראות, להיוודע, להיות בטוחה. הסתובבתי והסתכלתי מה מתחת לאותו תל, לאותה במה, מה בשוחה, בבור. וזה נתחוור ונודע לי. ראיתי כבר שוכבים כמה שורות של אנשים אשר נורו למוות, ב-12 אנשים היו שם. ואני רוצה עוד להזכיר כאן שילדתי אמרה לי עוד בגיטו: אמא, מדוע הלבשת לי את בגדי השבת, הרי ליריות ולמוות מובילים אותנו; וכשעמדנו ליד הבור אמרה: מדוע עומדים אנו ומחכים, הבה נברח. וצעירים אחרים ניסו וביקשו לברוח, אך לא הצליחו להתרחק, אף לא צעד אחד. בו-במקום ירו בהם והרגום. רבקה יוסלבסקה, מתוך: "עדויות במשפט איכמן", בתוך: ישראל גוטמן וחיים שצקר (עורכים), השואה ומשמעותה, תשמ"ג, מרכז זלמן שזר, ע': 96-93. |
עמדנו מול בור הילדים. הנאצים רצחו וקברו 800 ילדים באותו היום. הגדר הכחולה הייתה מעוטרת בציורי ילדים, לבבות, בלונים… ילדים. משלחות של בתי הספר שלנו עוברות דרך אתר זה. חלק מנתיב הייסורים והדעת. הדלקנו נרות. אל מלא רחמים. פרק תהלים. אבי הקריא מדף עדות את סיפורה של אחת שנרצחה, נקברה, והצליחה איכשהו למלט עצמה מהתופת ולחיות על מנת שנזכור את סיפורה הפרטי ואת השואה בכלל.


זעם עצור בלב. רצון לבכות. ונזכרתי בדברי המשורר שאמנם לא התכוון לאסון הזה אלא לפוגרום אחר, מוקדם יותר. ההוא שבקישנייב. 1906. ובכול זאת שורות השיר הדהדו בזיכרוני:
"וארור האומר: נקם! ח"נ ביאליק, תרצ"ט, "על השחיטה", בתוך: כל-שירי, דביר. ע' קנט. |




ובשולי הטרגדיה הקולקטיבית מתרחשת טרגדיה איומה, אישית. בתזמון נוראי. אחד החברים שבקבוצה מקבל טלפון שבן-אחיו נהרג בתאונת דרכים. "אני לא מאחל לאף אחד לעמוד מול קבר של 800 ילדים ולקבל הודעה שאחייני נהרג." כך אמר. עוד ילד מת.
אני עדיין מחכה לנקמה.




נסענו לקרקוב. הלוא היא קרקא בלשוננו. נחפזנו להשתכן בטרם ישקע השמש. יום שישי. השבת כבר בפתח. זה היה סיומו של היום השלישי.
לפרקים קודמים – ראו בארכיון במדור פולין. המשך יבוא…
צילומים: משה הרפז (אוגוסט 2009)
תגובות
לפני כמעט 15 שנה נסעתי לשם עם בית ספר ובעיקר אני זוכר את הנסיעה באוטובוס בלב היער כשמידי פעם משום מקום התנדנד לו בצד הכביש פולני שיכור עם בקבוק אלכוהול ביד. כשהגענו לאנדרטה, עצרנו שם לכמה דקות ואחד מאותם שיכורים מתנדנדים הגיע אלינו והתחיל להטריד את הבנות. הנהג הפולני התעצבן ובעט בו, והשיכור המשיך בדרכו הלא ברורה על הכביש בלב היער.