עגנון לחודש אלול – מהנעשה על שולחן החוקר

עגנון לחודש אלול – על שולחן החוקר:

באותם הימים נתגברו ידיו של הרבסט וחזר לעבודתו ועשה בימים מועטים מה שלא עשה חדשים רבים. ספרים היו על שולחנו, בגובה חצי מטר מכאן וחצי מטר מכאן מונחים היו על שולחנו. בפתאום בשנים שלושה ימים נסתלקו כל הספרים כולם כמו במטה קסמים.

מטה קסמים שאמרנו עפרון גדול ארוך ועבה, שבתי החרושת עושים לשם רקלמה. כשקנתה הנריאטה תנור מטולטל בשביל זהרה נתן לה החנוני את העפרון לתתו לדוקטור הרבסט. היה הרבסט מציין בו כל שמצא דרך קריאתו בספרים היה מעתיק מיד על פתקאות. משנטרד לבו בהרהורי שירה נתרשלו ידיו ולא העתיק והיה מניח בין הדפים פתק חלק לסימן עד שיקח לו ומועד ויעתיק. לא לקח לו מועד ולא העתיק. נתמלא השולחן ספרים והיו מתגבהים מכאן ומכאן כשני עמודים שעשאום כדי לתמוך את התקרה. אפשר שאני מפריז, מכל מקום מקצת אמת יש בדבר. הריווח בין הספרים לתקרה נתמעט. פתאום לפתע פתאום נסתלקו הספרים ונתפנה השולחן. הספיק הרבסט להעתיק בשנים שלושה ימים מה שלא הספיק ימים רבים. חתוכות חלקות שהיו מונחות בספרים לשם סימן לדברים שצריך להעתיק סימן לו בעפרון והתחיל מעתיק והולך עד שהעתיק את כולם על פתקאות.

מונחות להן הפתקאות בתיבה בשיעור ספר בינוני. במקום שערימות ערומות של ספרים היו ממלאות את השולחן יושבת לה תיבה לא גדולה ולא ארוכה, ובתיבה תאים תאים, ובין תא לתא דף אדמדם או ירקרק או ורוד או חום כהה או צהבהב מפסיק בין קבוצות של פתקאות שהן מענין אחד או קרובות לענין אחד. ולמעלה על הדף כתוב עניינן של הפתקאות. משנתרוקן השולחן מן הספרים נתמלאה התיבה מן הפתקאות. וכבר אין שם מקום אפילו כדי לתחוב ביניהן פתק.

הלך אצל אשר כורך לרחוב בן יהודה וזימן לו תיבה חדשה, כך וכך צנטימטר ארכה וכך וכך צנטימטר רחבה, לפי מדתה של התיבה הראשונה שהביאה עם ספריו מברלין, והלך אצל שריון לרחוב יפו וקנה נייר לפתקאות חדשות. חזר אצל אשר כורך ונתן לו את הנייר לחתכו לחתוכות לעשותן פתקאות כך וכך צנטימטר ארכן וכך וכך צנטימטר רחבן לפי מדתן של הראשונות. חתך לו אשר כורך את הפתקאות ועשאן במדה שמסר לו הדוקטור הרבסט, כדרך שמהדירי כתבי יד עושים, שמציינים מדת ארכו ומדת רחבו של כתב יד שהביאו לדפוס.

עוד זאת עשה הדוקטור הרבסט, קודם שהכניס פתק בתיבה בדק אותה כמה יש בה וסידר את הפתקאות לפי ענייניהן וסידרן קבוצות קבוצות ועל כל קבוצה וקבוצה כרך חוט, שלא רוב הפתקאות הוא העיקר אלא המיון, ולא המיון הוא העיקר אלא הסדר.

יש בפתקאות מעלה ויש בפתקאות חסרון, אם סדורות וממויינות הן, הרי טוב, שאם אתה מבקש חומר לספר או למאמר אתה מושיט ידך בתיבת הפתקאות והרי הן ממציאות עצמן לך, ויש בפתקאות חסרון, שאם אינן מסודרות ואינן ממויינות הרי הן מערבבות את לבך ויותר שאתה ממשמש בהן הן מסיעות אותך מעבודתך ומושכות אותך לעצמן ונמצאת מבטל זמן שלא לצורך. קשה מהן פתקאות שאינן בדוקות. סבורים עליהן שיש בהן כדי לעשות מהן ספר, כיון שאתה עומד לעשות את הספר אתה מוצא שהעתקת דבר אחד כמה וכמה פעמים. לאו כל אדם זוכר מה העתיק ומה לא העתיק.

כשם שעשה הרבסט סדרים בפתקאותיו כך השתדל לעשות במחברותיו ובפנקסאותיו. מחק את שראה שהוא מיותר וזרק את שהעתיק במקום אחר. מי שראה את הרבסט בעבודתו כשהוא יושב ובודק וכותב ומוחק, קורא וקורע וחוזר וכותב וחוזר וקורע היה אומר, רוח של פדנטיות נכנסה באדם זה, ולא היא, אלא מתוך הכרת המציאות דקדק כל כמה שהיה בידו.

אסביר לך הדבר. יושב לו מלומד בין תלי תלים של ספרים וקורא וכותב ורושם ומעתיק ומכין לו חומר לשם ספר ששוקד עליו לעשותו, ואינו מניח ידו משום ספר שבא לידו שאינו מעתיק ממנו משהו, שטוב למחבר שאינו נותן מקום לומר נשמט לו מה שכתב פלוני או אלמוני. בתוך כך יצאו רוב שנותיו ועדיין מוסיף וכותב פתק אחר פתק, וכבר כל תיבותיו מלאות פתקאות פתקאות. ואין לו שעה של קורת רוח כשעה שמביט בפתקאות שרואה בהן כדי כמה ספרים. כיון שהוא מת אין בכל אותן הפתקאות אפילו כדי קונטרס קטן כדי לעשות ציון לנפשו. למה, שמרוב שהיה טרוד להרבות פתקאות לא מצא לו זמן לבדקן אם לא העתיק דבר אחד פעמים הרבה.

שמואל יוסף עגנון (תשנ"ט), שירה, שוקן, עמ' 361-359.

קישור לעגנון לחודשים: אדרניסן, איר, סיון, תמוז, אב

© כל הזכויות שמורות להוצאת שוקן. אנכי כאן, בפינתי, משמש כיונת דואר הפורשת לפניכם/ן איגרת. ואתם/ן – כנרות חג חנוכה – מתבקשים/ות שלא להשתמש בחומר שלפניכם/ן לשום דבר מסחרי מסוג כלשהו, פרט לקרוא וליהנות מן הסיפור.

 

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: