הגשר

דומה שדברים מתקשרים זה לזה ונאחזים זה בזה, וכל זאת ללא תכנון מדוקדק מראש. דברים קורים. ורק לאחר מכן, שהדברים פרושים על שולחנך, מבין אתה את התמונה הכוללת. ובכול אופן ישנה יד מכוונת שנתגלתה, התבהרה והתבררה, ככול שהעמקת אתה בעיסוקך. ואכרוך את שקראתי במספר מקומות לידי תכריך אחד בעל משנה סדורה, מדויקת, ברורה וחדה כתער.

ההתחלה הייתה "גשר". אחד פלוני בשם דימטרי שומסקי כתב מאמר: "לא נשמה אחת בתוכנו, לא תרבות אחת לנו" (הארץ, תרבות וספרות, 11.10.16, ע' 3). המאמר דן בחיים של יהודים, גרמנים וצ'כים בפראג. גשרים כמטאפורה לקשרים/יחסים בין תרבויות שונות/אחרות. יצאתי אם כן לעמוד על משמעות המילה "גשר".

במילון אבן שושן רשומה ההגדרה הבאה" "גשר – מבנה של… נטוי על-פני נהר, נחל, גיא וכדומה – למעבר." חומרים: בטון, אבנים, עץ, ברזל, חבלים, סגסוגות פלדה, ואפילו זכוכית כפי שלמדנו לאחרונה (סין). קבוע, זמני, מתפרק, נפתח, נסגר, מתרומם. ומשתמשים במילה גם לצרכים אחרים. "שרף את הגשרים" זהו אחלה של ביטוי שבו גויסה הפיזיקה ככלי מטאפורי.

ובמאמר דלעיל מובא סיפור קצר של אחד משלנו, פרנץ קפקא. סיפור בשם "הגשר". חשבתי עליכם, הקוראים הנאמנים, וצ'יק-צ'ק אימצתיו:

"נוקשה וקר הייתי, גשר הייתי, מעל לתהום שגבתי. מעבר מזה רותקו בהונות רגלי, מעבר מזה כפות ידי, בטיט המתפורר נעצתי שיני. שולי בגדי התבדרו לצדדים, במעמקים סאן נחל דגי-השמך הקר כקרח. אף טייל לא נתעה לגובה לא-עביר זה, הגשר עדיין לא סומן במפות. כך ישבתי וחיכיתי; מוכרח הייתי לחכות. משנבנה, שוב לא יחדל גשר מלהיות גשר, אלא אם כן יתמוטט.

פעם אחת, בדמדומי ערב – היה זה הערב הראשון או האלף, לא אדע – מחשבותי שוטטו בלי הרף בערבוביה וסחור-סחור. דמדומי ערב בקיץ, עמומה המיית הנחל, והנה שמעתי צעדי גבר. אלי, אלי! התמתח גשר, היכוני, קורה נטולת מעקה, סמכי את המופקד בידך. יצבי את צעדו המהוסס, בלא שיחוש, אבל אם ימעד, התגלי לו והשליכי אותו אל הגדה כמו אל-הרים.

הוא בא, הקיש בי בחוד הברזל של מקלו, הפשיל בו את שולי בגדי וערך אותם מעלי. לתוך סבך שערי שלח את החוד, השהה אותו שם ארוכות, ועיניו מששוטטות מן הסתם בפראות. לבסוף – אותה שעה התלוו אליו הרהורי על פני הר וגיא – קפץ בשתי רגליו על אמצע גווי. צמרמורת של כאב פראי עברה בי, לא ידעתי מה היה לי. מי הוא זה? ילד? חלום? שודד-דרכים? משוטט? מפתה? משחית? התהפכתי לראותו. – גשר מתהפך! לא הספקתי להתהפך וכבר התמוטטתי, התמוטטתי וכבר אני שסוע ומשופד על אבני-הצור המחודדות, שתמיד היו תולות בי את עיניהן השלוות מן המים השוצפים."

באופן אינטואיטיבי המילה גשר מקפיצה את הניגון ההוא והמילים המוכרות. מילותיו של רבי נחמן, כן ההוא מברסלב, שאמר: "וְדַע, שֶׁהָאָדָם צָרִיך לַעֲבר עַל גֶּשֶׁר צַר מְאד מְאד וְהַכְּלָל וְהָעִקָּר שֶׁלּא יִתְפַּחֵד כְּלָל." אזכורו של נ-נח-נחמן מאומן מביא אותי אל שולחני. ועל שולחני מונח ספר כבד-משקל. "כל סיפורי רבי נחמן מברסלב – המעשיות, הסיפורים הסודיים, החלומות והחזיונות". מהדורה מבוררת על פי כתבי יד מאת צבי מרק (ידיעות ספרים, 2014).

ובפרק המבוא, כך כותב המחבר, מצוינים סופרים ואנשי רוח שבכתביהם נוכל למצוא עדויות לרשמיהם מדמותו של נכד הבעש"ט ומיצירותיו. מרק מאזכר רק מעטים – שכן קצרה היריעה מלהכיל. ובמפורש כותב הוא, ובכך מעבר להסתפק בשם בלבד (ש"י עגנון כדוגמה מובהקת) הוא מעניק משפט שלם לסופר המובא לעיל: "נציין גם את פרנץ קפקא, שכנראה התוודע ליצירתו של ר' נחמן בתיווכו של מרטין בובר" (שם, ע' 18-17). נפלאות דרכי הבורא שהביאני לגלות את הגשר/קשר בין ר' נחמן לבין פרנץ קפקא. בין יהודי אחד ליהודי אחר.

האנשת הגשר אינה בלעדית לפרנץ קפקא. הנה לכם את שכתב ש"י עגנון (ועגלים צריכים להיסגר והתמה להתהדק):

"הלכו ועברו את הגשר הארוך שעל פני הסטריפא [הנהר החוצה את ביטשאטש, עיר הולדתו של עגנון – מ"ה]. גופו תלוי באויר ורגליו שקועות במים וריח זפת נודף ממנו וכולו שחור כזפת. ואף על פי שהוא ארוך ורחב וקרוניות יכולות לעבור בו זועק הוא תחת רגליו של כל עובר ושב, כמי שכבד עליו משאו, אף על פי שהכחישו אנשי ביטשאטש מימות השריפה ורובם ככולם עור ועצמות."

מקור: ש"י עגנון (תשנ"ט),עיר ומלואה, שוקן, ע' 589. ההדגשה – של מחבר שורות אלו.

ולבטח שמתם לב עד כמה משתמשים אנו, אפילו ביום-יום, במטאפורות. ולכן מאליו מובן כי הגשר נאנק ונאנח ככל שעוברים בו או עליו…

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: