סיבוב ב-3 כנסיות רומנסקיות בהרי הפירנאים בצפון קטלוניה

ערכנו סיבוב בכנסיות רומנסקיות בצפונה של קטלוניה. בכתיב מלא – קאטאלוניה. וכדי שתדעו באם חולם או שורוק נכתוב באותיות לטיניות – CATALUNYA – כפי שכותבים המקומיים המצויים בסכסוך מוצהר עם הספרדים האחרים. הכנסיות נחבאות בעמקים שבין הרי הפירנאים.

הכנסייה בכפר טאול (Taull)

הכנסייה בכפר טאול (Taull)

א' הבן של ג'וליה, שבביתה הכפרי התארחנו, הציע לנו, שאם כבר תכננו להיכנס אל פארק "המים השוצפים" (Park Nacional d'Aiguestortes Eatany), לבקר גם את הכנסיות הרומנסקיות המצויות בעמק בואי (Val de Boi) שהוא שער הכניסה אל הפארק. לאחרונה הן, דהיינו הכנסיות הנ"ל, הוכרו והוכרזו ע"י אונסק"ו כאתר מורשת תרבות עולמית. וכעת – כל העולם ואשתו יודעים עליהן. לא בטוח שכולם מבקרים…

אז נסענו לראותן. אך בראש ובראשונה השקענו בטרק בפארק. נסענו כשעה אל נקודת הזינוק. ואחרי 4 ש' של הליכה רגלית ואגם אחד (ויש מעל ל-50 אגמים) ו-1 שעה של נסיעה ברכב אל ובחזרה שבנו אל מקום היציאה שהוא הכפר בואי (Boi). הפארק חינמי. כרטיס נסיעה בוואן מהחנייה אל תחילת המסלול – 10.2 אירו לגולגולת. קפה ומאפה של תפ"א, פאטטה בלשונם, אוששו אותנו. שכן 5 הסוסים בפארק זללו את הנשנושים שלנו (אבל זאת יסופר במקום ובזמן אחרים).

הזמן פועל לרעתנו ולכן צריך לעשות מעשה. ומוקדם. 5 אחה"צ היא השעה המתאימה לערוך ביקור בכנסיות הרומנסקיות כי ב-19:00 הן יסגרו. סגנון רומנסקי. לא רוקוקו, לא רנסנס, לא גותיקה. מדובר בעידן שקדם לכך – המאות ה-11 וה-12. לספירת הנוצרים כמובן… זאת בידיעה שרק ב-582 למניינם ישב נזיר, פלוני בן אלמוני, במנזר, אי-שם בהרים, וחישב לאחור את שנת האפס. שנת לידתו של ישוע בן יוסף. הוא כמובן טעה ב-4 שנים. אך מי סופר? עד אז ספרו כבמחוזותינו: בשנת 5 למלך יהודה X עלה לשלטון בישראל המלך Y. ומיני אז, דהייתו מ-582, החל כל העולם התיישר למניין הנוצרים. פרט כמובן ליהודים ולמוסלמים. הנה כי-כן לכל דת מונותאיסטית לוח השנה משל עצמה.

ומהי הסיבה להקמתן של אותן כנסיות? מסתבר שכרגיל במחוזותינו, לתוצאה ישנן מספר סיבות. נתחיל דווקא מן התוצאה, שכן היא הנראית לעיין, הקונקרטית, הממשית:

"… החלו האומות הנוצריות להתחרות זו בזו ביפי בנייניהן. אפשר לומר, שהעולם התנער, השליך מעליו את מלבושיו הישנים ועטה מעטה לבן של כנסיות. כמעט כל הקתדרלות והמנזרים, המוקדשים לקדושים השונים, ואפילו כנסיות הכפרים הקטנות, נבנו מחדש, יפים יותר, על-ידי המאמינים." [1]

וממנה נעבור אל הגורמים לתוצאה:

"לראשונה מאז התמוטטות העולם העתיק היתה באירופה בנייה מונומנטלית בקנה-מידה גדול. שני דברים מתבררים מן התיאור הזה, שיש לו עדויות ממשיות בשטח בדמות הכנסיות הרומנסקיות, שנבנו אז אפילו בערים קטנות ובאזורים הכפריים: א. באירופה היה עודף הון אותו ניתן היה להפנות לבנייה; ב. חלק מן המשאבים החדשים הופנה לסיפוק צרכים דתיים.

שנת אלף לא היתה אלא תאריך סמלי, שבו עשו כותבי העיתים חשבון נפש. משהביטו סביבם גילו כי עולמם השתנה. החל מן המאה ה-10 החלה האוכלוסייה לגדול במהירות; הפלישות שפסקו הגבירו את תחושת הביטחון, ושינויים בטכניקות החקלאיות ובאקלים איפשרו האכלת מספר גדל והולך של אנשים. גיל הנישואין ירד והמשפחות גדלו. הכנסיות החדשות נועדו להכיל קהילות גדולות יותר. בחברה שבה היה מחסור בכוח-אדם גורם מעכב בהתפתחות, החלה תקופה של התפשטות. בכפרים לא היה די מקום, ובאירופה יצאו לברא יערות (ובארצות השפלה ייבש חלקים מן הים) כדי ליצור שדות חדשים. וכפרים חדשים צצו בכל מקום; ומה שחשוב יותר: במאה ה-11 חלה צמיחה גדולה של הערים הישנות, אותם שרידים מדולדלים של התרבות העירונית הקלסית, והופיעו ערים חדשות." [2]

הכנסייה הראשונה אותה פקדנו הייתה למרגלות בית הקפה. יותר קרובה למקום שבתנו מאשר כלי הרכב שחנה בסבלנות. זאת כנסיית הכפר בואי (Sant Joan de Boi). בכניסה ערכנו חשבון של תקציב ולו"ז ופתחנו לרגע את המפה. והלכנו על עסקת קומבינציה. 3 כנסיות במחיר מופחת. ועם קבלת הנחת הסניוריטי – 3 במחיר של 2 (ישנן באזור 5 כנסיות. 3 בתשלום ו-2 חינמיות). ברור לחלוטין, בלי לדעת מראש, שעדיף ללכת על המשוקמות, אלה הדורשות דמי כניסה. ראשית בואי. לאחר מכן עוברים לטאול. ומשם, בדרך לבית בכפר, ששם אמורים להצטרף אלינו לארוחת הערב מספר לא ידוע (לנו) של רוכבי אופנוע אנגליים, נבקר בכנסייה השלישית והאחרונה לערב זה הממוקמת בכפר אריל.

וכך היה. ראשית הכנסייה בבואי:

IMG_0980

IMG_0983

IMG_0984

IMG_0985

IMG_0986

IMG_0987

IMG_0988

IMG_0989

IMG_0991

IMG_0992

IMG_0993

משם דילגנו, כאמור לעיל, אל הכנסייה בכפר טאול (Sant Climent de Taull). אמנם יש בכפר שתי כנסיות אך תלכו אל הראשונה שתקרה על דרככם (אם באים אתם מכיוון בואי). הדמיה אור-קולית של כרבע שעה תציג בפניכם את התמשיחים שדהו והתפוגגו במרוצת אלף השנים. לא בדקנו מנעד התצוגה משום שברגע שנכנסנו, כבה האור והתצוגה החלה. כנראה שלא ממתינים זמן ממושך. מומלצת ביותר. זאת, בניגוד לאחרות, נסגרת מוקדם יותר – 18:15.

IMG_0998

IMG_1000

IMG_1001

IMG_1002

IMG_1005

IMG_1008

IMG_1009

זאת האשליה המוגמרת

זאת האשליה המוגמרת

וזאת המציאות העירומה

וזאת המציאות העירומה

וזאת הכנסייה השלישית והאחרונה, בכפר אריל-לה-ואל (Santa Eulalia d'Erill la Vall):

IMG_1030

על מגדל זה אף טיפסנו. עד ענבלי 2 הפעמונים

על מגדל זה אף טיפסנו. עד ענבלי 2 הפעמונים

IMG_1033

IMG_1034

IMG_1035

IMG_1036

IMG_1037

IMG_1038

IMG_1039

IMG_1040

IMG_1041

IMG_1042

IMG_1048

מראי מקום:

[1] אביעד קליינברג (2011), הנצרות – מראשיתה ועד הרפורמציה, אוניברסיטה משודרת, הוצאת משרד הביטחון, ע' 82.

[2] שם, שם.

צילומים: משה הרפז (קטלוניה, 12.6.2015). כל הזכויות שמורות.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: