מסע בעקבות סוף דבר של יעקב שבתאי בצל המלחמה בדרום 1/2

שישי. 31 ביולי 2014. הצצתי במחברת לוודא שתאריך פטירתו של יעקב שבתאי אכן ב-4.8. כן, ההוא מן הסרט של נועה שבתאי שהוקרן בערוץ 8 לפני אי-אלו שבועות. הבת שאינה-מוכרת. הלא-רשמית. מחוץ לנישואין. קורה. רשימה זאת אמורה לראות אור, סביב התאריך, כמחווה לשבתאי. לפי אורכה כנראה שאין מנוס אלא לחלק. הפעם כנראה רק ל-2.

זוגתי שתחיה וכותב שורות אלו יצא/ה למשימותיו/תיה. אני לצוד/לדוג סיפור. היא להביא אלינו את הנכדות. היא לצפון ואני לדרום. ניפגש לארוחת הצהרים. הולך לישון עם ידיעה על 5 נפגעים מפצמ"ר בחבל אשכול. קם בבוקר ופוגש את העובדה המרה שאלה 5 הרוגים. שיש להם שם, והיו להם חיים. אירוע מקומם. כאילו שהלקח מהרוגי מכפר גלעדי במלחמת לבנון ה-2 נשכח. ואולי כלל לא נלמד. שהרי לפני יום או יומיים היינו עדים להישנות המקרה. שטח כינוס. פצמ"ר. 5 הרוגים. האם באמת לא ניתן להוציא את שטחי הכינוס וההיערכות אל מעבר לטווח המרגמה? שלפחות תהא לכוחותינו אתרעה של כך וכך שניות. בשעה 8 אמורה הייתה לפרוץ הפסקת אש. לצערנו היא לא פרצה. זה היה אמור להיות רעיון לא רע: לנצור אש ובמקביל להשמיד את המנהרות. הוא לא צלח, הרעיון.

זאת אמורה להיות ההליכה האחרונה בעקבותיו של מאיר, גיבורו של "סוף דבר" [1]. כבר הלכתי בעבר שבילים ובמסלולים שהתווה מאיר בשיטוטיו התל-אביביים. העיר שעל רחובותיה כתב:

בפינת עבודה – יוחנן הסנדלר

גר חיט לגברים שהפך לזמר,

שקולו הזדמר בסופרנו טנור

מרחוב המקצוע עד רחוב המשור.

הוי צוויפל,

בוקר טוב צוויפל,

צוויפל, צונזר, אחד העם

מנדלי הולך לים.

ולסינג, לסקר, התמר,

וז'בוטינסקי ראש בית"ר,

וטורצ'ינר וגוטמכר, מוהליבר וקלישר,

ודיזנגוף עם זמנהוף,

גליצנשטיין ואנגלשטיין,

מוסינזון וצירלסון, וסרמן עם חיותמן,

ליברמן עם הוברמן,

ופירברג לאן.

לסמטה אלמונית יש סמטה פלמונית,

לאסתר המלכה אין כניסה ימנית,

במישפולה הסבא אבד לי סנדל

בשד"ל יש אחת שיוצאת מן הכלל.

הו ברוריה,

זכריני ברוריה,

ברוריה, ברנר, הרמב"ם,

בוגרשוב הולך לים.

והרצל, מאז"ה, נביאים

וביאליק על פרשת דרכים,

וטורצ'ינר וגוטמכר…

בתוצרת הארץ היתה חתולה

שהיה לה חבר ביון-מצולה,

שהיה לו בביל"ו בן דוד מאוהב

בגברת סיאמית משביל החלב.

הו דיצה,

לילה טוב דיצה,

דיצה, לוריא, מנדלשטאם,

טרומפלדור הולך לים.

ומאנה, רופין, הס ורות,

וגם סמטת אלוף בצלות,

וטורצ'ינר וגוטמכר…

ברחוב אספרגוס פינת קיקיון

בשני באפריל התמוטט הבלקון.

מה יפים הלילות תחת עץ תאנה

במגרש הגדול שברחוב לענה.

הו מלצ'ט,

שלום עליכם מלצ'ט,

מלצ'ט, מאפו, אמסטרדם,

אידלסון הולך לים.

ופינס, גורדון, פלורנטין,

ומי זוכר את רין-טין-טין,

וטורצ'ינר וגוטמכר…

ברחוב המרכולת נשרף החמין

ואחריו בערה כל שכונת פלורנטין,

והיתה שם שמחה, והיתה הילולה

מהגדוד העברי עד מאור הגולה.

הוי פרץ,

איפה אתה פרץ,

פרץ, וולפסון, החת"ם,

לא הולכים היום לים. [2]

כאמור, כבר 4 רשימות פורסמו בעבר. אבל לא אשלח אתכם הקוראים, אל רשימות שלי מן העבר. יום טוב שתקראו את הספר בכבודו ובעצמו. וגם אם קראתם בעבר לא נורא. הרי הולכים אתם באותם המסלולים כל הימים. לעבודה ובחזרה כדוגמה. שנים רבות הולך אני ברחובות ערים. לפעמים גם בשבילים ב"שטחים פתוחים". כי דרוש גיוון. דומני שהדבר מקנן בי מיום שעמדתי על דעתי. בסוף שנות ה-50 (של המאה הקודמת!). תחילה בחוצות חולון עיר הולדתי. אחר-כך הרחבתי את תחומי ההליכה, ברגל, מביתי – אל ת"א, בת-ים, יפו.

והתחלתי בזאת לפני שג'ין ג'ייקובס, הכוהנת הגדולה של העיר, שהתלוותה, כעיתונאית, אי-שם בחילת שנות ה-60, אל בעלה, וכתבה כותר רב-מכר שהפך לאורים ותומים באשר למה ראוי לצפות מעיר. חייהן ומותן של הערים האמריקניות הגדולות [3]. ברור לכם שכלל לא ידעתי על קיומה עד שלא שברתי מהאלקטרוניקה אל הגיאוגרפיה. לעת האחרונה שוב הייתה לו, לספר עדנה בשיח האדריכלי/גיאוגרפי/תכנוני. "הליכות בעיר בעקבות ג'ין ג'ייקובס" כך קוראים לה, לעדנה. ויש המוליכים. הוצאת בבל הוציאה, לפני כשנתיים, תרגום לעברית.

ד"ב, סופר, שעבודת הדוקטור שלו עסקה ביעקב שבתאי, נדרש אף הוא לשיטוטיו של מאיר. ויצא אל ת"א, אמסטרדם, לונדון. אני לא אצא אל הניכר רק לשם כך. והעיר לי הסופר, שאמנם גיאוגרף הנני, אבל ראוי, לטעמו, להוסיף לתיאור המרחבי, לכאורה דו-ממדי, ממד נוסף: מה היה הלך הרוח של מאיר באותה העת, העת שבה הלך. על מה חשב וכדומה. חשבתי על כך. והחלטתי שלא אציג את שהתחולל בראשו של מאיר בדרכו מן המשרד לביתו, אלא אשתף אתכם, הקוראים, ככל הניתן, במקצת ממחשבותיי שהתרוצצו בקופסת המוח.

"ביום שישי, כשיצא מאיר בגמר העבודה מהמישרד ופנה וצעד עם אחד-העם, ותחושת התקרבות השבת מילאה את אוויר הרחובות… והוא החליט לפנות לאלנבי כדי להימלט מעקת המחשבות הללו, ופנה וצעד עם בלפור, בצל עצי הפיקוס רחבי הצמרות. סיעה של ילדים פרצה בצהלה מבית-הספר." [4]

או-קיי. פותחים מפה. ומבינים שצריך להתחיל מהאזור שמצפון לצומת הרחובות אחד-העם ובלפור שממנו ניתן להגיע אל אלנבי. זאת מסקנה מקריאת הטקסט. אי לכך צריך לחפש אוטובוס מתאים במסוף רידינג שיוליכני אל סופו של אחד-העם, אל סביבות הבימה, ומשם אתחיל במסע. וכשאסיים אחפש את האופציה המהירה ביותר שתיקחני אל המכונית.

יוצאים אל הדרך. את המכונית מחנה כרגיל, בכוכב הצפון. והולך אל המסוף. חדרים להשכיר. לכל תכלית. בכל עת. התופעה אינה חדשה אך אגרסיביות השיווק, שצצה לאחרונה, היא תופעה חדשה. והמודעות השתלטו על המרחב. מצאתי קו שיוליכני אל רחוב קינג ג'ורג' פינת דיזנגוף. משם אמשוך במעלה שדרות ש. בן-ציון אל סופו של רח' אחד העם. האוטובוס – ריק לחלוטין. נו-טוב, זאת נקודת המוצא. נערה מטפסת עם כלב. זמם לפיו. ושואלת – היכן אשב בלא שאפריע? והנהג משיב: בכל מקום. ומקשה העלמה: אנשים מפחדים מכלבים. והנהג אמר משהו שאינו לציטוט. הכניסה הצפונית לת"א מפוקקת. עמוסה למכביר. ראיתי את הפקק שנמתח אל הגשר ושאלתי את הנהג לפשרו. והשיב כי בביתן 11 בנמל פורסים תושבי הדרום את מרכולתם. תמיכת הצפון תימדד כלכלית.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ירדתי מן האוטובוס בדיזנגוף סנטר. פונה אל רח' קינג ג'ורג' ומשם לשד' בן-ציון. בפינה ממוקמת האוזן השלישית. בבניין שפעם שכן בו קולנוע מקסים. אמנם רשימת הקניות מונחת בארנקי אך אין השעה מתאימה. Business before pleasure. קודם כל נבצע את המשימה לשמה באתי לכאן ורק לאחר מכן, בדרך הביתה, כשאצא ממשעול יעקב, בסוף המסע, אעמיס על גבי משקל נוסף. לא, הגב אינו כואב, אבל בגילי, כל גרם "נתפש" כקילוגרם.

התחלתי ללכת במורד מספרי הבתים של רח' אחד העם. התחלתי לצלם. לחלק מן התצלומים הוספתי, בעצתו של קורא וותיק, ר"מ, היסטוריון וחוקר תקשורת, שורה או שתיים כהסבר. השכלתי מכל מלמדי. לפחות משתדל…

אין לי מושג היכן היה המשרד שבו עבד מאיר כאדריכל. אפרורי למדי. בהחלט לא מרד בנפילים. והרי המשרד יציר כפיו של שבתאי הוא. וירטואלי. בשנים האחרונות הצליחו להפחית את מספר המשרדים ברחובות "המגורים". והללו הגרו למקומות אחרים. אלך עד שאפגוש את בלפור.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

האם הקודם התכוון לנוכחית?

האם הקודם התכוון לנוכחית?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

בקומת הקרקע / הכניסה של בניין זה  - מתאכסן קפה נח

בקומת הקרקע / הכניסה של בניין זה – מתאכסן קפה נח

חיצונית, עושה רושם שת"א פעילה. חיה. בועטת. שוקקת. החיים זורמים. פה ושם ביטויים של סולידריות ולכידות. דגלי הלאום. שלטים. לא ממש שיטפון. בתי הקפה הומים. לא תמצא מקום. עובר על פני בתים ומופתע: לא ידעתי שברחוב זה התגוררו נחום גוטמן, שאול טשרניחובסקי ואנדה עמיר-פינקרפלד. עוצרים לנוח אצל נח. זמן רב חלף מאז שישבתי כאן. שנים. לא פשוט לקושש שולחן. מישהו התרומם ויצא. תוך שבריר שנייה התיישבתי. מקום בצל. קפה ומאפה. מתחילים לכתוב. על כל פיסת נייר שנמצאה ברשותי. אפילו אל צדו האחר של כרטיס האוטובוס…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ממשיכים במורד אחד העם. הרחוב, לאטו, בקצב שלו, משנה את פניו. והאחרים, כבלפור ניצבו, בעקבותיו. בתים נהרסים וחדשים מוקמים. העיר היא, אחר-הכול, יצור אורגני. חיה ונושמת. וגם, לפעמים, בועטת. דינמית. מתחדשת. יהודי רחב ממדים מביט בי כאשר אני מצלם גרפיטי כזה או אחר. כיפה שחורה. גדולה. זקן עבות. לבן. מביט ואומר: "הבית הזה שלי. להשכרה." שבת שלום. ממשיכים במסע.

 

ולאן מוליכות המדרגות? אל בית קשיש ונרגן שזועק: ומה אתי? מתי אותי תשפצו ותשאירו קיר למזכרת?

ולאן מוליכות המדרגות? אל בית קשיש ונרגן שזועק: ומה אתי? מתי אותי תשפצו ותשאירו קיר למזכרת?

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

אכן, את בית הכנסת הצליחו היטב להחביא... מאחור.

אכן, את בית הכנסת הצליחו היטב להחביא… מאחור.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ויש גם מי שמשגיח על באי בית הקפה "תמר"...

ויש גם מי שמשגיח על באי בית הקפה "תמר"…

צומת רח' אחד העם עם רח' שינקין. קפה תמר. ממשיכים עם אחד העם. הגעתי אל פינת בלפור. יורד עם רח' בלפור אל רח' אלנבי. מצלמים: גרפיטי, שיר של יהודה עמיחי, חפצים, בתים. בית הספר במקומו שורד. רק ההורים והילדים התחלפו… העצים והבניין שורדים את הזמן שמנסה לכרסם בהם.

נוסיף כי בשולי החדשות הודיעו על מעצר 2 תושבי השרון בשל גידול מריחואנה בחממות. לא כולם רוצים להציל את גריס.

נוסיף כי בשולי החדשות הודיעו על מעצר 2 תושבי השרון בשל גידול מריחואנה בחממות. לא כולם רוצים להציל את גריס.

היש מעוניינים לרכישת מקום החניה? ומה עוד ימכרו לנו?

היש מעוניינים לרכישת מקום החניה? ומה עוד ימכרו לנו?

נכון שלא הדבקנו מודעה?

נכון שלא הדבקנו מודעה?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

עדכון מן השטח: "פולי" - האלוף מרדכי - מתאם הפעולות שהפך לבר-סמכא ברשתות התקשורת של מדינות ערב

עדכון מן השטח: "פולי" – האלוף מרדכי – מתאם הפעולות שהפך לבר-סמכא ברשתות התקשורת של מדינות ערב

תאטרון "אהל שם". כיום ע"ש אורנה פורת.

תאטרון "אהל שם". כיום ע"ש אורנה פורת.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

לך ספר זאת לחולי האלצהיימר, השיטיון, הקיהיון ושאר מריעין בישין...

לך ספר זאת לחולי האלצהיימר, השיטיון, הקיהיון ושאר מריעין בישין…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

לזאת  נקרא שיוויון!

לזאת נקרא שיוויון!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

לא. לעגלה אין קוראים נטשה. והי אינה נטושה. להיפך. רתומה/קשורה/אזוקה בשלשלת/שרשרת. שחו"ח לא תברח... ושלא תלך לרעות בשדות אחרים.

לא. לעגלה אין קוראים נטשה. והי אינה נטושה. להיפך. רתומה/קשורה/אזוקה בשלשלת/שרשרת. שחו"ח לא תברח…

לחם ארוז על ספסל. האם מישהו שכח? אולי זה אותו האחד שהזיכרון בגד בו...

לחם ארוז על ספסל. האם מישהו שכח? אולי זה אותו האחד שהזיכרון בגד בו…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

זהו זה. הסתיים רחוב בלפור (בעצם הגעתי אל תחילתו, אל בתים 1 ו-2…). אווירת השבת טרם ירדה על העיר. תם חלק ראשון.

מראי מקום:

[1] יעקב שבתאי (1984), סוף דבר, הספריה החדשה, הקיבוץ המאוחד.

[2] יעקב שבתאי (2003), "ברחובות ת"א", בתוך: יחיעם פדן (ע'), מדריך הרחובות תל-אביב יפו, עיריית ת"א יפו.

[3] Jane Jacobs (1992), The Death and Life of Great American Cities, Vintage Books, New York.

[4] יעקב שבתאי (1984), סוף דבר, הספריה החדשה, הקיבוץ המאוחד, עמ' 113-112.

צילומים: משה הרפז (31 ביולי 2014). כל הזכויות שמורות.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: