מסע בעקבות רצח ליזרוביץ 2/2

שבועיים לאחר הניסיון הראשון ללכת אל המקומות שבהם התרחשה פרשת רצח משפחת הקצין משה ליזרוביץ, "אבו-מוסא" בפי הערבים, יצאנו למסע מס' 2. לנסות ולאתר את מקום הקבורה הארעי שבו קברו הערבים את שלושת הנרצחים היהודים בניסיון להעלימם ולטשטש את העקבות.

בסופו של יום, ב-1963, מצא קצין המשטרה שלמה אריה בו-אלקנה את שרידי העצמות והביאם לקבר ישראל בראשל"צ. ועל כך אף כתב ספר:  "סיפורה של חקירה (דפי יומן) – חטיפתה של משפחת הקצין לזרוביץ ב-1938 בידי כנופיית אבו דורה" (הדר, 1986).

מתוכו מצטט אני את דברי הפתיחה:

פתחדברשלמהבןאלקנה

ושוב מחנים את כלי הרכב במגרש החניה החיצוני של עין הוד. הפעם פונים דרומה. המשך בשביל ישראל. הכתום קצת מוגבה מרעיו – הלבן והכחול. לפי התכנון – נצעד בו עד שנפגוש את השביל האדום שבו נטפס מזרחה ומשם, כאשר השביל שב ופונה מערבה, נתקוף את היעד: מקום קבורת הנרצחים. נאחל לעצמנו הצלחה.

השביל לוחך את מרגלות הכרמל. אינו עושה הנחות. הטבע מראה לנו רק מעט מטפחיו. דוגמאות מהטמון בו. לשמחתנו מגוון של טעימות. הירוק מפנה את מקומו לצהוב. אומרים כי אנו בתקופת האביב. לפי החום – הקיץ מסביבנו. בייחוד מעל ראשנו. למזלנו נשבה, מן הים, רוח קלילה, שעשתה לנו את המסע קל יותר.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

הגענו אל חורבותיו של כפר ערבי. לפי אתר "זוכרות" זהו יישוב בשם "אלמאזר". ב-1948 היו בו כ-240 תושבים. לטענת האתר, הוקם על שטחו החקלאי של היישוב הערבי, במישור, עין-כרמל. אין אזכור אם ננטש או נכבש.

ממשיכים דרומה. עברו כשעה וחצי עד שפוגשים את השביל האדום. שביל לא קל. ניכר שזמן רב לא פסעו בו משום שהצמחייה הקשתה על המעבר. לקח לנו שעה לפלס דרך אל הרמה, למעשה אוכף נרחב של שטח פתוח זרוע מטרות. איך לא חשבתי להביא מאצ'טה?

השביל האדום חצה דרך עפר ופנה לצפון. בצל עץ גדול עצרנו לאכול כריך ולחשב את המשך דרכנו. שכן לאטה נוצרה מצוקה של זמן ולא בא לי פעם שלישית לשוטט באזור זה. ישנם אחרים שמחכים.

או-או. משמע של מטחי יריות. מסתבר שחדרנו אל שטח האש ואין כל אפשרות להמשיך בשביל האדום. החלטנו לחזור בדרך העפר המושכת לכיוון מערב בהנחת עבודה שהיא אינה נכללת במשפך הבטיחות. בדקנו הסתעפות צפונית עד לנקודה שהדרך פנתה בעיקול חד שוב אל המזרח. ולשם אסור ללכת פן נהפוך אנחנו למטרות דמות. וממנה יצא שביל שהשתרך למערב. ונגמר ברחבה מסולעת. בדרך מקרה ו/או נס ו/או הגיון הגענו אל אתר הקבורה.

גלעד שהקים בן-אלקנה במקום קבורת הגופות (ע' 157)

וזאת אשר ראינו:

והנרצחים, בסופו של יום, הועברו לקבר ישראל:

קבר הנרצחים בראשל"צ. (מקור: בן-אלקנה, ע' 163)

המשימה הושלמה. מתקפלים. שש שעות לאחר שהתחלנו במסע שבנו אל כלי-הרכב. היו נחוצים יומיים מלאים כדי שאחזור לאיתני. אבל הייתי שלם עם עצמי. אני מניח שגם צ'.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

צילומים: משה הרפז (14.5.2014). כל הזכויות שמורות.