פר לשז

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

פריז. בית העלמין פר לשז. פרנסואה דה לה שז. הכומר המודה של לואי 14. מלך השמש. שהתגורר במנזר קטן, הכומר ולא המלך, במקום שבו משתרע היום בית הקברות פר לשז. והרי לכם קשר בין מקום לשמו. בית העלמין נפתח ב-1804. שנים לאחר שנשתכחו מהזיכרון המונרך והכומר. ובכל זאת מישהו זכר. נפוליאון בונפרטה הורה להפסיק את הקבורה בעיר ולקבור מחוץ לפריז, בשטחים הפתוחים, שאז לא היו מיושבים, את המתים. באותה העת הוקמו גם בתי העלמין של מונמרטר ושל מונפרנס.

פקדנו את פר לשז. השמש אמנם זרח אך היה קר. אנו ברובע ה-20. מעל ל-300 אלף קבורים כאן. גופות, לבבות, אפר. יחידים וקברים משפחתיים. וגם אגדות קבורות לצדם. ולפי מה שראינו גם בעשור האחרון נמשכה מסורת הקבורה.

מה יש לראות? בעיקר קברים. בראש ובראשונה קיר "לוחמי הקומונה" של שנת 1871. כך נקראה הממשלה הפריזאית (הקומוניסטית) לפני שחסידה נטבחו ע"י צבא וורסאי במאי של אותה שנה. פה היה מעוזם האחרון. וכאן גם האנדרטה לזכרם.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

מי קבור כאן? אולי נכון לשאול מי לא. אצילים, שועים, פשוטי העם. ציירים, סופרים, משוררים, פסלים, שחקנים, קולנוענים. אמנים. זמרים, מוזיקאים. פילגשי הקיסרים. דיפלומטים. מדענים. חוקרים. גנרלים, קצינים וחיילים. לבבות כאן וגופות בארץ המוצא. ולהיפך. צרפתים ושאינם כאלה. קתולים, פרוטסטנטים, יהודים, מוסלמים. עולם ומלואו.

רשימה חלקית: הרוזנת דה-סנט-אכזופרי, הזמרת מריה קאלאס, המלחין פרדריק שופן, הצייר ז'אן-לואי דויד, הצייר אז'ן דלקרואה, הצייר ז'אן אוגוסט דומניק אנגר, הצייר ז'ורז'-פייר סרה, הסופרת גרטוד שטיין, הזמר ג'ים מוריסון, השחקנים סימון סיניורה (י'), הזמר איב מונטאן, הברון ז'ורז'-אז'ן אוסמן, המלחין ז'ורז' ביזה, הסופר אוסקר ויילד, הסופר אונורה דה באלזאק, המתמטיקאי ז'אן-בטיסט ז'וזף פורייה, הצייר גוסטב דורה, הצייר מודליאני (י'). ויהודה פיליפ בניימין (י') שהיה שר החוץ של מדינות הדרום (הקונפדרציה) במלחמת האזרחים האמריקאית. ועוד קבורים כאן טובים ורבים. ועל כל אחת ואחד אפשר לכתוב עולם ומלואו. וזכרו – הייתה זאת רשימה חלקית ביותר ודליתי שמות מוכרים. לפחות לדידי.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

מטרים ספורים אחר כניסתנו אל האתר, מגבול הרובע ה-11, מצאנו את קברה של משפחת אוסמן. מבין בניה מפורסם הוא הברון ז'ורז'-אז'ן אוסמן. שהקים, במחצית השנייה של המאה ה-19, את תשתית פריז המודרנית. את הבולבארים הגדולים. ועוד. ועוד…

במשרדו הרשמי מעל לסן – לא הסטודיו הפרטי הסמוך לחדר השינה שלו אלא החדר הממלכתי בעל שלושת החלונות הגדולים המשקיפים אל כיכר העירייה – התושב לדוגמה של פריז החדשה יושב לפני שולחן כתיבה גדול, אין שמץ של ספק, הבוקר נפלא. נעליו מבהיקות ללא רבב; הוא נושם בקלות, איש לא איחר לעבודה. הוא יכול קבל נתונים סטטיסטיים בתוך דקות. גן של שיחים ים-תיכוניים ופרחים סוב-טרופיים מפריד בין הבניין שלו לנהר.

ליד ז'ורז'-אז'ן מתגמד השולחן, הממלא את מרכז החדר. כאשר הוא עונד את העיטורים שלו, כפי שהוא עושה היום, חזהו נראה כבניין דירות יקר. הוא יכול לדמות בעיני רוחו – הוא ראה די קריקטורות של הברון אוסמן איש ההריסה, בדמות בעל חיים, בונה, המחזיק בכף טייחים, נושא-הכלים המונומנטלי של נפוליאון השלישי – את מצחו נתמך בקריאטידות, כשיבוא הקיסר יהיה עליו להתכופף כדי לחפות על הפרשי הגובה.

מאחוריו על גבי מסגרות גלגלים עמדה מפת תחריט מיוחדת של פריז בקנה-מידה של 1:5000 שלא נמכרת החנויות), מוכנה ומזומנה שיגלגלוה אל האור. היא היתה המסך האחורי שלו בשבתו אל השולחן. הוא הרבה לפנות לאחור ולהתבונן בה. נוטר-דאם, שעתה היא חשופה ונראית מעבר לנהר, בדיוק במקום שבו היא אמורה להיות ביחס לכל האתרים האחרים, גודלה אינה עולה על גודל טביעת אגודלו; מלבן הלובר וטווילרי תחום בחוגת אצבעו וזרתו.

הוא מביט אל כיכר העירייה ורואה את התנועה המואצת של הכרכרות החוצות אותה. הכול נהיר לו, זרם התנועה, המבואות והתעלות של הצמתים, השסתומים המרובים של כיכרותיו הקורנות שצורתן צורת כוכב, ומניינן בפריז עתה עשרים ואחת.

הודות לו זוכים חלקים של פריז לראות את השמים בפעם הראשונה מאז היתה העיר ביצה. עשרים אחוז משטח העיר הם עתה כבישים ושטחים פתוחים; שלושים אחוזים, אם נכלול את יער בולון ואת יער ונסן. על כל מטר רבוע אדמה יש שישה מטרים של שטח מרוצף. הפרוורים החיצוניים מוזגו בתוך העיר, הגדולה עתה בחמישים אחוזים מכפי שהיתה עד 1860.

גרהם רוב (2012), פריזאים: היסטוריה הרפתקנית של פריז, מאנגלית: כרמית גיא, הוצאת כתר, ע' 141-140.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

קברים רבים מדי. זמן מועט עמד לרשותנו. נכנענו ללא תנאי. הלכנו לאיבוד בחיפוש אחר ידוען כזה או אחר… אך לא נוכל לסיים בלי מעשייה ראויה. והפעם – מפגש עם מכשפה. לא שלנו – של נילי מירסקי:

אחד המקומות הכי אהובים עלי בפריז הוא בית-הקברות פר לאשז. הרבה פעמים ביקרתי בו, ולא היתה פעם שלא נקלעתי לאיזו פינה שלא הכרתי קודם, לא היתה פעם שלא גיליתי איזה חידוש.

פעם אחת היתה משעשעת במיוחד: הלכתי לשם עם ידיד ותיק, שוטטנו שעה ארוכה בין הקברים, ופתאום מצאנו את עצמנו עומדים לפני מצבה בצורת מלבן מאורך ועליו שכובה דמות אדם יצוקה בברונזה – גבר שרוע מלוא קומתו, לבוש מכף רגל ועד ראש, וכולו מפוסל בריאליזם מדוקדק כל כך, שאפילו כפתורי מכנסיו היו מעוצבים לכל פרטיהם.

"שמת לב," פנה אלי הידיד הוותיק,עיניו נעוצות בפסל, "שבמקום מסוים מאוד במכנסים שלו, מזדקרת לה תפיחה נאה?"- "שוב אתה בא עם השטויות שלך," מיהרתי לנזוף בו, "אפילו בבית-הקברות יש לך רק דבר אחד בראש!" – "לחינם את נוזפת בי," התעקש הבחור, "לא רק שיש לו בליטה במקום ההוא – הברונזה שם אפילו נוצצת, כאילו מיששו שם הרבה ידיים." פה המקום להזכיר שהיינו שם לגמרי לבדנו, נפש חיה לא נראתה מסביב. אבל עכשיו ניצבה מולנו פתאום, כאילו הגיחה מתוך קבר סמוך, אשה זקנה שנראתה ממש כמו מכשפה מן האגדות; מצומקת, גיבנת, אף כפוף כמו אנקול, כמעט נוגע בסנטרה המחודד, המתעקל כלפי מעלה, מפחיד.

"אתם מבינים צרפתית?" פנתה אלינו לפתע, בלי שום סיבה. "אתם בטח לא יודעים מי קבור פה. אני אספר לכם. זהו הקבר של ויקטור לנואר, שנפל בדו-קרב עוד במאה שעברה. יצא לו שם של מאהב מוצלח כל כך, שאפילו על המצבה שלו הבליטו לא את הזין. ומי שרוצה מזל באהבה, בא לכאן ללטף לו את הזין. זה מביא מזל באהבה," וכמו שהופיעה פתאום – כך פתאום נעלמה.ידידי חגג כמובן את נצחונו, ושנינו הסתערנו על הפסל של ויקטור לנואר, ללטף לו כמו שצריך. לא שזה הביא הרבה מזל באהבה, אבל שנינו זוכרים עד היום את המכשפה הזקנה, שהמלים "ללטף את הזין" ("CARESSER LE SEXE", היא אמרה) נשמעו מפיה כה מוזרות, כל כך לא הולמות את מראיה ואת גילה. בשביל צריך כנראה להיות מכשפה פריזאית אמיתית.

יאיר גרבוז (1996), פריז תל-אביב: משם לכאן ומכאן לשם, מודן, ע' 317.

אנו שומרים על זכות השתיקה בעניין הזין. הזמן תם. כלל: אין חוזרים באותה הדרך. לפיכך יצאנו משער אחר. היורד דרומה אל לב הרובע ה-20. הגיעה שעת הקפה…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

צילומים: משה הרפז (13 נובמבר 2013).

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: