מרחב, סביבה, אזור, איזור (Zoning), שטח, תחום, מקום. לעתים המלים הללו מהוות תחליף אחת לרעותה. לפעמים אין זה כך. במאמר זה נסתפק בראשונה – מרחב. ומשם ישליך הקורא על המוכר לו או המועדף עליו.
להלן 10 כללים, צעדים חקירתיים אם תרצו, לחוקר ולמאפיין של מרחב תרבותי / חברתי / אנושי, אותם מציע כותב שורות אלו.
- הכרה שהמרחב הפיזי הנו תלת-ממדי (אנו לא ניקח את הזמן כממד הרביעי…) בעוד שהמרחב החברתי הוא רב-ממדי. משוכב, מרובד. אחוד, מקוטע, מפוצל, הטרוגני, הומוגני. אתה, החוקר, אמור להציב את n הוקטורים המחקריים.
- מרחב גיאוגרפי ומרחב חברתי. הידיעה שאין הכרח שתהא חפיפה מלאה בין המרחבים הללו. לעתים החפיפה היא חלקית.
- דרושות קבוצות ממשיות של פרטים. של בני-אדם. שניתן להגדיר את מספר החברים בהן. מאוד ייתכן שהתבחין הוא מדומיין – אבל אלה הן מגבלות המחקר. לא מגבלות החוקר. זהויות משותפות. זהויות מוכלאות (היברדיות). זהויות אתניות, מקצועיות, דתיות, מגדריות ואחרות.
- טופולוגיה חברתית מובחנת בהתאם לעמדות שבהן אוחזות או בהתאם לפרקטיקות שבהן נוקטות הקבוצות השונות (שזוהו).
- הכרה במדרוג בין קבוצות. מעמדות. למרות שבתיאוריה – כל בני-האדם נולדו שווים, הרי במציאות תגלו כי קיימת היררכיה בין הקבוצות (וגם בין החברים שבהן…). אין מצב שתוכלו להתחמק מכך…
- עמוד על סגנונות חיים השונים באופיים ובמאפייניהם של הקבוצות.
- בחן את כללי המשחק הפוליטי. חשוף את מקור הסמכות ליצירת סדר ואת הכוח להעניק לדברים שמות. במלים אחרות: מי קובע את סדר היום הציבורי.
- תחום גבולות. בין אם הם ברורים, מלאכותיים או שמא עמומים ומוסווים.
- זהה מי מסמן ומי מסומן.
- צור כללים נוספים.