מדריך מקוצר לחקר הבניה של מרחב חברתי

מרחב, סביבה, אזור, איזור (Zoning), שטח, תחום, מקום. לעתים המלים הללו מהוות תחליף אחת לרעותה. לפעמים אין זה כך. במאמר זה נסתפק בראשונה – מרחב. ומשם ישליך הקורא על המוכר לו או המועדף עליו.

להלן 10 כללים, צעדים חקירתיים אם תרצו, לחוקר ולמאפיין של מרחב תרבותי / חברתי / אנושי, אותם מציע כותב שורות אלו.

  1. הכרה שהמרחב הפיזי הנו תלת-ממדי (אנו לא ניקח את הזמן כממד הרביעי…) בעוד שהמרחב החברתי הוא רב-ממדי. משוכב, מרובד. אחוד, מקוטע, מפוצל, הטרוגני, הומוגני. אתה, החוקר, אמור להציב את n הוקטורים המחקריים.
  2. מרחב גיאוגרפי ומרחב חברתי. הידיעה שאין הכרח שתהא חפיפה מלאה בין המרחבים הללו. לעתים החפיפה היא חלקית.
  3. דרושות קבוצות ממשיות של פרטים. של בני-אדם. שניתן להגדיר את מספר החברים בהן. מאוד ייתכן שהתבחין הוא מדומיין – אבל אלה הן מגבלות המחקר. לא מגבלות החוקר. זהויות משותפות. זהויות מוכלאות (היברדיות). זהויות אתניות, מקצועיות, דתיות, מגדריות ואחרות.
  4. טופולוגיה חברתית מובחנת בהתאם לעמדות שבהן אוחזות או בהתאם לפרקטיקות שבהן נוקטות הקבוצות השונות (שזוהו).
  5. הכרה במדרוג בין קבוצות. מעמדות. למרות שבתיאוריה – כל בני-האדם נולדו שווים, הרי במציאות תגלו כי קיימת היררכיה בין הקבוצות (וגם בין החברים שבהן…). אין מצב שתוכלו להתחמק מכך…
  6. עמוד על סגנונות חיים השונים באופיים ובמאפייניהם של הקבוצות.
  7. בחן את כללי המשחק הפוליטי. חשוף את מקור הסמכות ליצירת סדר ואת הכוח להעניק לדברים שמות. במלים אחרות: מי קובע את סדר היום הציבורי.
  8. תחום גבולות. בין אם הם ברורים, מלאכותיים או שמא עמומים ומוסווים.
  9. זהה מי מסמן ומי מסומן.
  10. צור כללים נוספים.
פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: