גלויות מקליארי (Cagliari)

איטליה. סרדיניה. קליארי. Cagliari. אין מבטאים את ה-"G". סעודת החג הסתיימה. שבנו מן המושב אל העיר. וכשהפציע השחר והבוקר האיר התחלנו להתארגן. לעת ערב כבר עלינו על המטוס. ירדנו. עברנו מטרמינל C ל-B. עלינו על מטוס אחר. ושוב נחתנו. שכרנו כלי-רכב. הגענו אל המלון. או-טו-טו חצות. סינדרלה והדלעת… הדלעת בחניה. מצאנו מקום להניח את ראשנו. יצאנו, כפי שאומרים, לטעון ת'מצברים. הפעם – קל"ב. אי מידיטירנאי. אי-ים תיכוני.

קיצור תולדות סרדיניה: האדם הקדמון, האדם הניאוליטי, אטרוסקים, נוראגים, פניקים, פונים, רומאים, וונדלים, ביזנטים, ערבים, ברברים, ארבעת המחוזות. בית פיזה, ממלכת אראגון, ספרדים, קטאלונים, בית סבויה, איטליה המאוחדת. לא בכדי אמרו לנו תושבי האי: יש יותר אתרים ארכיאולוגים מאשר תושבים. והאי, להזכירכם, גדול ממדינתנו.

ד"ה לורנס כותב על סרדיניה:

לא עלה בידי הרומאים, הפיניקים, היוונים או הערבים להכניע את סרדיניה. היא ממוקמת מחוץ לזרמי הציוויליזציה.

[…]

אבודה בין אירופה לאפריקה, לא שייכת לשום מקום ולאף אחד, מתקיימת מחוץ למעגל ההיסטוריה.

מקור: ד"ה לורנס (1921), ים וסרדיניה. מצוטט אצל: פרדרג מטייביץ' (2001), הפלגה ים-תיכונית [מצרפתית: עדינה קפלן], ידיעות אחרונות / אונ' ת"א, ע' 217.

עם חוות דעת שכזאת אין מתמודדים. ניגשים לבדוק לגופו של עניין. אגב, הספר יותר מאשר מומלץ. לכול מי שרוצה להבין את המשמעות "הים התיכון". על שלל רבדיו, שכבותיו, תרבויותיו.

בבוקר התעוררנו למציאות שונה מהרגלנו. השמש האירה פנים. השפה, המראות. הריח. קודי ההתנהגות. האוכל. הרי זאת הייתה המטרה. לחוות אחרת. אנו בעיר הבירה של סרדיניה. קליארי. שוטטנו ברחובותיה ובסמטאותיה. פה ושם שאלנו אנשים על דא ועל הא. באנגלית. הם, כמובן, השיבו באיטלקית/סרדית. זה לא ממש הפריע לנו להבין.

חיפשנו שורשים. יהודיים כמובן. סימנים כלשהם שפעם היו כאן יהודים. NADA. כנסייה הוקמה על יסודות בית הכנסת. אזכור לרח' היהודים נמצא בפינה חשוכה. מסופר כי יהודי קליארי תרמו, במחצית המאה ה-14, לבניית מגדל שמירה באלגרו. מאוחר יותר, כשעמדנו מול המגדל ההוא, מול שלט הנחושת שמספר את תולדות המגדל, שוב העלנו חרס בידינו. אין התייחסות. מה שכן מצאנו באלגרו הוא סימטה בשם "רחוב העברים". בסמוך לקתדרלה. חוזרים לקליארי.

וזוגתי שתחיה תיעדה את מעשיי (שכן, בדרך כלל, איני מונצח על הצלולויד…):

רישומים: משה הרפז (ספטמבר 2012). כל הזכויות שמורות.