מורה ותלמיד – דברו תנ"כית

היום נפלה ההחלטה. סופית. יש להגיב. הרעיון נולד, כמובן, קודם לכן. והוא מנקר במוחי מזה ימים. כמה ימים? לא הרבה. לא הספיק להתישן. מאמר זה הוא תגובה על אשר קראתי, ובטוחתני שגם אתם, בעיתון. שחתי אודותיו. אודות הרעיון שיש צורך להגיב. עם זוגתי שתחיה. תהיתי: איך זה שאף לא אחד/ת התייחס/ה לכך? כאן, "במחשבה שניה". או שפספסתי (ועם הכותב/ת הסליחה) ואולי הגיבו באתרים אחרים שעיני לא ראו… צהרים. אצל עמירם. יושבים. אוכלים. משוחחים. והגברת הגיבה "אם כבר אז להוציא זאת עכשיו. כל עוד הזיכרון של הקוראים טרי וטרם נמחק."

ביום שלישי האחרון (12 אוקטובר 2010), כבר בשבתי בבוקר, בחברת כוס מיץ ופרוסה מרוחה בגבינת טופו, מעין ארוחת בוקר, לא ממש "ישראלית", לרפרף על כותרות העיתון בטרם אצא לדרכי, ראיתי זאת. את המודעה בעיתון. "תלמיד, דבר תנ"כית" (אפרת זמר ברונפמן) זעקה הכותרת בעמוד הראשון של "מעריב". אמנם בתחתית העמוד אך בכול זאת בעמוד הראשון. בפרונט. בחזית. סימן שמישהו במערכת חשב שזה חשוב. וכותרות המשנה שנדחסו לעמוד זה היו: "המורים יידרשו להשתמש בשפת המקרא"; "במקום 'עבדו עליי': 'קיבלתי עצת אחיתופל'". את פרטי התכנית להצלת השפה העברית ניתן לראות בהמשך. בעמוד 20. שזה די רחוק…

ובכול אופן הגעתי לעמוד 20. וגם בני-ביתי הגיעו. ובערב דסקסנו בנושא. ובעז העיר, ובצדק, כמה הערות קונקרטיות. שהדוגמאות אינן, איך נאמר, מוצלחות. והילדה הצטרפה לביקורת. והדבר ניקר בי בחצי השבוע האחרון. וסוף-סוף החלטתי. לכתוב כמה משפטים. לחולל מעשה. ונראה מה יקרה.

לא אכנס לפרטי הפרטים של הכתבה שבעיתון. רק אציין שבמשרד החינוך התקבלה החלטה לשפר את שפת התלמידים (אולי מישהו במשרד זה צפה בתכניתו של ירון לונדון שהייתה מעין קינה לשפה העברית ההיא, שעל ברכיה התחנך, לנוכח עלייתה של שפת היומיום הנוכחית, הרדודה, הנמוכה, המדוברת. אבל כמה ירון לונדון מצויים בקרבנו?). אחרי שחוזים חזון ומסמנים מטרה יש להגדיר את השיטה שאם נוקטים בה משיגים את המטרה ומגשימים את אותו החזון. וגם נחוץ להגדיר כוחות ומשימות. או אז מקבלים תכנית. המורים נבחרו ליישום. והם התבקשו "לשלב את השפה המקראית בזמן שיחות יומיומיות בכיתות".

ואף הוצגו דוגמאות. בחרתי לצטט אחת מהן: במקום "באמ-אמא שלך" אמור מעתה "ברחל בתך הקטנה". אפעס משהו צרם את אזני. והלכתי למקורות. דהיינו לתנ"ך ולמילונים.

נתחיל בביטוי "באמ-אמא של". רוביק רוזנטל מגדיר את הביטוי כדלקמן: "איום המשולב בנוסח שבועה". ומדגים: "אם אני אראה באם-אמא-שלו את אבי רצון או את גרטל הלפלף" (רוביק רוזנטל, מילון הסלנג המקיף, כתר, ע' 33). עד כאן צד א' של המשוואה.

נעבור לצד ב'. "ויאהב יעקב את רחל ויאמר אעבדך שבע שנים ברחל בתך הקטנה" (בראשית, כ"ט, 18). ומהי המשמעות? "ברחל בתך הקטנה" = "באופן ברור ומפורש" (ראו אצל רוביק רוזנטל, מילון הצירופים, כתר, ע' 140). הכוונה היא לסגור את כל הפרטים. לדקדק ולקרוא (ולהבין) את כול "האותיות הקטנות" שבחוזים. ובנספחים…

ומה קיבלנו? שאין קשר בין צד א' לצד ב'. ואין הביטוי התנ"כי "ברחל בתך הקטנה" מהווה תחליף לאיום "באמ-אמא-שלך".

אמרתי לעצמי – זה רק אחד. אבדוק מובאה נוספת. עוד דוגמה מאלו שנפרשו בעיתון.

"עבדו עלי". פירושו שיטו בי, סדרו אותי. התלו בי. דפקו אותי. משמעות שלילית. הצד האחר, המוצע, הוא: "קיבלתי עצת אחיתפל". וכאן יש לעמוד על טעות רווחת. נכתב במקרא: "ויאמר דוד סכל נא את עצת אחיתפל" (שמואל ב', ט"ו, 31). מקובל לחשוב שעצת אחיתפל היא העצה הרעה. הלא-נכונה. זו שתמיט אסון. ואולם אחיתפל נתן לאבשלום את העצה הנכונה. תכה בדוד עכשיו. עוד הלילה. כשהוא חלש ופגוע. חושי הארכי הציע להמתין. לאסוף חיל רב. ואז לתקוף. וכאן התערב אלוהים: "ויאמר אבשלום וכל-איש ישראל טובה עצת חושי הארכי מעצת אחיתפל ויהוה צוה להפר את-עצת אחיתפל הטובה לבעבור הביא יהוה אל-אבשלום את הרעה." (שמואל ב', י"ז, 14). כלומר – עצת אחיתפל היא הטובה. העצה של חושי היא הרעה. אבל היא שנבחרה. אלוהים וידא שעצת אחיתפל לא תתקבל. אחרת דוד מלכנו היה הולך פיפן… עוד באותו הלילה. ואבשלום היה עולה לשלטון. וכל ההיסטוריה שלנו הייתה מקבלת תפנית. לאן – איני יודע. דבר אחד עולה מכאן: אין "קיבלתי עצת אחיתפל" כדין "עבדו עלי". לא מקבילה ולא בטיח…

אז זהו זה. אני את דבריי כתבתי. ורק הוסיף שלרעיון היגיון משלו. ובאשר לביצוע….

מאמר זה התפרסם לראשונה ב-15 באוקטובר 2010 בפוסט-מגזין "במחשבה שניה" לנושאי תרבות וחברה.

הסריקות – עיתון "מעריב" מיום 12 באוקטובר 2010.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: