דרום ת"א, שכונת שפירא, לוח מודעות, וכמה מילים על ניתוח שיח

דרום ת"א, שכונת שפירא, יום שישי. צהרים. עברתי בשכונה. בתחילת היום הודיעה לי זוגתי שתחיה כי העבודה קודמת לכול. והלכה… נו טוב. ואז התגבשה בי החלטה – הזדמנות לסגור כמה נקודות שכבר זמן רב מנקרות לי בתודעה. כל הנוסע ועובר מנתיבי איילון לכביש מס' אחת, רואה מימינו את הגרפיטי על קרונות הרכבת במתחם שהיה פעם "רכבת דרום" (משמאל לאלה השבים למדינת ת"א מחו"ל). הגיעה העת לצלם זאת.

נושא שני – אותו המתחם, בקרבת מקום, הכלוא בין הדרכים: דרך חיל השריון ונתיבי איילון שמעליה, דרך קיבוץ גלויות וכביש 1. ואנשים גרים במתחם זה. מתחם לודוילפול. אז מה הסיפור שלהם.

עשיתי גם וגם. ואז קפצתי לשכונה. לראות מה נשמע. אי-אפשר להיות בדרום בלא לעבור דרך שכונת שפירא. וכך אירע שיצאתי לדרך ונולדו בה שלוש רשימות. כאן – נתייחס לשלישית לשכונת שפירא. צילמתי לוחות מודעות. הרשימות האחרות יחכו לתורן.

מניח אני שאתם, הקוראים, קוראים את שכתוב במודעות. את מה שנמסר לציבור, לקהילה, באמצעות לוח המודעות הנטוע במרחב הציבורי. ניתוח שיח. במקרה שמונח לפנינו – ניתוח טקסט. הטקסט מהווה מאגר נתונים ראשוני עבור ניתוח השיח. מציאת הקשר בין המודעות השונות. כל חלקי הטקסט תורמים לשיח. ההנחה שהטקסט הוא קוהרנטי היא אחד הכוחות החשובים בייצור הפרשנות (אינטרפטציה). מנתח השיח בוחן ומשייך את הטקסט למצב, לסביבה או לקונטקסט שבו הוא שרוי תוך מתן תשובות לשאלות הבאות: מי יצר את הטקסט? למי נועד הטקסט?

ומה קיבלנו? מידע על קוצו של יוד. קצת בידור (אפילו אם זה באותיות קריליות), עדכון בדבר מסיבת גג, והעיקר (דהיינו הרוב)- אינפורמציה המקושרת לדת – רבנים ורבנות. הרנטגן ואסתר מוזס. ואורי זוהר גם. הגעלת כלים, אטליז סופרכשר ואיך להחזיר נפש שאבדה. האם השכונה משנה צביון?

נראה לי שאני אלך לבדוק מה קורה בשכונות אחרות. ואת אשר אמצא ואראה – אדווח לכם הקוראים.

צילומים: משה הרפז (28.5.2010)

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • תרצה  On 10 ביוני 2010 at 5:57 PM

    נהניתי מהיכולת שלך לדמות את לוח המודעות לשיח. גיבוב של נושאים זה על גבו של זה ומלחמת קיום ביניהם. מה שאומר שכל דקה מחיינו יכולה להיות מלאת עניין אילו רק שמנו לב לדברים "קטנים" שבצידי הדרך. באמת נחמד.

  • יורם בלומנקרנץ  On 12 ביוני 2010 at 9:19 AM

    דמגוגיה. כן, אפשר גם בליווי תמונות. רק צריך לדעת לאן לכוון את המצלמה, ומתי. למשל למעשנת המנגלים בגינת דה- מודינה בשבת בצהריים או אפילו לשבט 'איתן' העומד על חורבות שבט 'העדה' המיתולוגי.
    אבל האמת, כשמישהו מסתובב בשכונות עם מצלמה כדי ללכוד ממצאים ושלל ארטיפקטס של מזרחים, זה מוכיח שמבחינה מרחבית ומנטלית רחבה שקשורה לריבון ולאידאולוגיה שלו, שום צביון לא השתנה.

  • אסתי  On 12 ביוני 2010 at 4:47 PM

    אין כמו פרסומות כדי ללמד על הלכי רוח של ציבור, על זרמי תת קרקע, ועל צורות מחשבה.
    את זה תמיד ידעתי כמי שבאה מעולם הפרסום, אבל אף פעם לא חשבתי על לוחות מודעות ופתאום למראה התמונות שלך אני רואה חתך מדוייק כל כך של החברה הישראלית והכיוונים שאליהם היא הולכת.
    לא פוסט אפשר לכתוב על זה – ספר שלם אפשר.

    ואתה יודע מה? הייתי שמחה להזמין אצלך פוסט בנושא לאתר שלנו במחשבה שנייה. מתאים לנו להפליא. ולך?

  • mharpaz  On 13 ביוני 2010 at 1:39 PM

    אסתי
    הולכים על זה

  • אסתי  On 13 ביוני 2010 at 1:51 PM

    מצויין

Trackbacks

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: