35 שנה לסדנת ההדפס בירושלים

יום חמישי. שעה 16:00. הפעם אין צורך לתכנן מסלול. הוצאתי את ההזמנה מתוך המעטפה שנשלחה מהאוניברסיטה הפתוחה. יום עיון בנושא אמן-דפס: דו-שיח. ובנוסף, פתיחת תערוכת הדפסים. צריך להתקשר לאשר השתתפות. התקשרתי. קיבלתי אישור – 41045. נסעתי לשם.

זו שרשמה V ליד שמי, בנקודת הרישום, חייכה ואמרה בשקט, כממתיקה סוד – הכיבוד הפעם ברמה גבוהה. יש ירקות חתוכים ומתבלים. חייכתי בחזרה (רציתי לומר שכול שאני זקוק לו הוא כוס של מים – אבל לא אמרתי. לא תמיד צריך לומר את שחושבים). ביום העיון, למעשה בערב העיון, השתתפו – דר' גדעון עפרת (שהרצאתו על תולדות ההדפס הישראלי הייתה מרתקת), גליה גביש (השפעות העליות לארץ על העיצוב הגרפי) ואריק קילמניק (סדנת ההדפס: חזון ומעש).

 

הדפס: יצירת אמנות מודפסת על אבן, על קלף או על בד וכד' (מילון ספיר, ע' 535).

לפני 35 שנה ייסד אריק קילמניק את סדנת ההדפס הירושלמית ע"ש ג'נוגלי. אריק, כך הוא מעדיף שיקראו לו, ממשיך ומנהל אותה גם בימים אלה. ויש באמתחתו גם תכניות להמשך. כן ירבו. לרגל ציון עובדה זו, מוצגת תערוכה של הדפסים, מבית היוצר של הסדנה הירושלמית, במתחם האוניברסיטה הפתוחה ברעננה. המחלקה לספרות, ללשון ולאמנויות עומדת מאחורי אירוע זה – העמדת תערוכה והוצאה לאור של קטלוג. אשתמש בחומרים מתוך הקטלוג בהמשך מאמר זה.

בתערוכה משתתפים 22 אמנים והיא מחזיקה כ-50 הדפסים. התערוכה תהא פתוחה לקהל עד סוף חודש מאי ש.ז. התערוכה מבקשת לחשוף את פועלה והישגיה של הסדנה. וכך כותבת האוצרת, יהודית שפיצר, בפתח דבר של הקטלוג המלווה את התערוכה:

"מלבד הקולנוע, אמנות הווידאו ואמנות המחשב, ההדפס הוא המדיום הדמוקרטי ביותר בתולדות האמנות. רב-גוניותו היא בלתי-נדלית. ההדפס משקף אספקטים רבים בחיי האדם: חברתיים, פוליטיים, רוחניים ואסתטיים. הוא יכול להיות מקור להנאה ולמידע: הוא נגיש בקלות לליבותיהם ולביתם של הדיוטות, אך באותה מידה משולב באוספים ציבוריים ופרטיים כאחד. הוא חוצה מחסומי שפה וגבולות פוליטיים. ביכולתו להשפיע על דעת הקהל, לטוב או לרע. הוא עשוי להעביר מסר בעל משמעויות מרחיקות לכת, או מסרים בעלי חשיבות תרבותית.

ההדפס עבר גלגולים רבים. מהתחלות צנועות הוא עלה למדרגת הנשגב אצל אמנים כרמברנדט ואלברכט דירר. לעתים טכניקה חדשה הגלתה את ההדפס לתהום השכחה, אך בכל פעם הוא קם לתחייה, כשהוא נושא משמעות חדשה.

[…]
בימינו יוקרתו של ההדפס וערכו בשוק גבוהים מאד. מספר תערוכות ההדפסים, הביאנלות הלאומיות והבינלאומיות, סדנות ההדפס השוקקות ומחלקות לימודי אמנות ההדפס גדל בהתמדה. ההדיוטות הפכו לאספנים בעלי ידע,התעשייה הפרטית וסוכנויות ממשלתיות מגלות עניין בהדפסים כסמן של יוקרה תרבותית. ציירים ופסלים מכירים בפוטנציאל האמנותי והכלכלי שביצירת הדפס. עידן ההתפתחות הטכנולוגית מעמיד לרשות היוצרים כלים, חומרים ושיטות מלהיבים וחדשניים.

בעידן זה קמה "סדנת ההדפס ירושלים" שהשנה ימלאו לה 35 שנים לייסודה. במהלך שנים אלה הניבה הסדנה מאות סדרות, אלפי דפי הדפס לסוגיו ומספר לא מבוטל של "ספרי אמן" עשויים בטכניקות מסורתיות ומקוריות, פרי יצירתם של אמנים ותיקים וצעירים. הסדנה רוחשת פעילות יוצרת של אמנים ודפסים, תחת שרביט ניהולו של אריק קילמניק, מייסדה ומנהלה עד היום."

[יהודית שפיצר, "פתח דבר", בתוך: האוניברסיטה הפתוחה (2009), אמן-דפס: דו שיח, עמ' 5]

אסף בן-צבי (מקור: קטלוג התערוכה, ע' 24)

 

דב הלר (מקור: קטלוג התערוכה, ע' 28)

 

הילה לולו לין (מקור: קטלוג התערוכה, ע' 32)

 

נלי אגסי (מקור: קטלוג התערוכה, ע' 17)

 

אלימה (מקור: קטלוג התערוכה, עמ' 19)

 

אלינה ספשילוב (מקור: קטלוג התערוכה, עמ' 41)

 

נועם רבינוביץ (מקור: קטלוג התערוכה, עמ' 49)

 

חזרתי לביתי. ירדתי למרתף. שם מאוחסן, בחלקו, המרכיב הפיסי של הידע שלי. שלפתי את המעטפה. ב-1997, לקחתי לי בחודשים יולי ואוגוסט, חופש מדי יום שלישי. יום זה הוקדש ללמוד תחריט בסדנת ההדפס של הקיבוץ ברחוב איתמר בן-אב"י. פתחתי את המעטפה. לוחות הנחושת הפכו, בחלקם, מחומים לירוקים/לבנים. אך ההדפסים נשמרו.

 

משה הרפז, טבע דומם, תצריב, 1997

 

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • שלומית  ביום 16 באפריל 2009 בשעה 4:15 PM

    ממש היום הייתי שם
    , אכן תערוכה מרהיבה. אהבתי את הטריפטיכון של ללוש (מקווה שלא טעיתי בשם)
    בכלל, זה מקום עלום ואף אחד לא מגיע לשם האוניברסיטה הפתוחה) והתערוכות מקסימות. לפני החג היתה תערוכה מרתקת על העיצוב לספרו של דרווין "מוצא המינים.

    שכיית חמדה באמצע העיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: